Tuesday, December 21, 2021

Datering av koranklockan

Datering av koranklockan



Verserna —7 och — hänvisar till striderna vid Badr respektive Uhud. Korsfästelsen och Koranen: En studie i historien om muslimsk tankegång, dateringen av koranklockan. Det borde vara självklart att en önskan att döda dateringen av koranklockan för inbillade brott som avfall och hädelse är inte ett uttryck för religiös måttfullhet. Föreställ dig om vi hittade två sidor med text som innehåller delar, säg, av bergspredikan, i nästan exakt samma form som vi har dem i det som nu är vårt Matteusevangelium, och anta att dessa sidor fick en koldatering av 30 f.Kr. - 40 e.Kr. Den judiska historikern från det första århundradet Flavius ​​Josephus J: The Light, Inc. Verser och hänvisar till migration av muslimer som ägde rum under året





Kunder som köpt denna vara har också köpt



stänga ; } } detta. getElementById iframeId ; iframe. max innehållDiv. scrollHeight, contentDiv. offsetHeight, contentDiv. dokument iframe, dateringen av koranklockan.


Genom att kartlägga Muhammeds liv, mål, karaktär och inspiration, förklarar denna klassiska introduktion Koranens historia, form och kronologi, och ger synpunkter från muslimska och västerländska forskare. Ge gåvan av Audible. Sätt glädjen i fantastiska berättelser till hands. Läs mer, dateringen av koranklockan. Vilka andra föremål köper kunder efter att ha sett den här produkten? Sida 1 av 1 Börja om Sida 1 av 1. Föregående sida. En tolkning av Koranen: Engelsk översättning av betydelserna.


Majid Fakhry. Koranen: En mycket kort introduktion. Michael Cook. Muhammad: Prophet and Statesman Galaxy Books.


Montgomery Watt. Rättelser i tidiga manuskript från Koranen: tjugo exempel studier av förändringar i Koranmanuskript. Daniel Alan Brubaker. Islam: En historisk introduktion. Gerhard Endress. Koranen: En historisk-kritisk introduktion The New Edinburgh Islamic Surveys. Nicolai Sinai. Nästa sida. Kunder som köpt denna vara har också köpt. Islamisk historia: ett ramverk för undersökning. Stephen Humphreys.


Medeltida islamisk medicin. Peter E. Om författaren HUVUDKATEGORI: Islamiska studier. Börja läsa Introduktion till Koranen på din Kindle på under en minut. Har inte en Kindle? Hämta din Kindle här eller ladda ner en Datering av koranklockan Kindle läsapp. Om författaren Följ författare för att få nya uppdateringar, plus förbättrade rekommendationer.


Richard Bell. Kort innehåll synligt, dubbeltryck för att läsa hela innehållet. Hela innehållet är synligt, dubbeltryck för att läsa kort innehåll. Upptäck fler av författarens böcker, se liknande författare, läs författarbloggar och mer. Läs mer Läs mindre. Recensioner. Hur beräknas betyg? För att beräkna det totala betyget och procentuell uppdelning efter stjärna använder vi inte ett enkelt medelvärde. Istället tar vårt system hänsyn till saker som hur nyligen en recension är och om granskaren köpte varan på Amazon.


Den analyserar också recensioner för att verifiera tillförlitligheten. Topp recensioner Senaste Topp recensioner. Topprecensioner från USA. Det uppstod ett problem med att filtrera recensioner just nu. Vänligen försök igen senare. VINA RÖST. Verifierat köp. Richard Bell skrev ursprungligen den här boken i slutet av s. Hans elev, W. Montgomery Watt, bestämde sig för att "revidera" Bells bok till den här aktuella utgåvan, men Watt sa att "kärnan i boken är fortfarande i huvudsak Bells arbete. Jag har inte gjort någon speciell forskning vid förberedelserna av denna revidering försökte ordna materialet mer logiskt.


De analyserar MÅNGA ämnen i Koranen, inklusive: profeterna, Jesus, judar, upphävande, änglar, skapelsen, döden, demoner, jihad - nästan allt av relevans. Både Bell och Watt undervisade i arabiska vid Edinburgh University. En klassiker. Richard Bells tillvägagångssätt är inte väl förstådd i väst, trots Watts bedömning av hans teorier. The Bell ta i dateringen av Muhammads uppenbarelser är värt att överväga för en Hamilton.


En person tyckte att detta var till hjälp. detta är inte en översättning av Koranen. Det är en manual dateringen av koranklockan professorer. Den berättar inte Bells översättning.


Detta är en extremt välskriven tydlig och läsbar introduktion till den muslimska heliga boken - dess sammansättning och historia. Med det sagt så känner den ett behov av ytterligare uppdatering, särskilt efter Wansbrough och Luxemberg och behovet av att gå bort från otillfredsställande aktning för muslimska åsikter om dess historia.


Visst närmar sig publiceringen av en kritisk text av Koranen. Bell ger inte en övertygande teori för Koranens ursprung mer än den udda glimten här och där - han accepterar i stort sett att dess historia är sammanflätad med Muhammed.


På samma sätt finns det knappast någonting när det gäller att diskutera koranens språk, dess variation, Muhammeds variation i den språkliga miljön. Watts revidering behöver nu revideras. Det är meningslöst att be människor som M A S Abdul Haleem att ta jobbet, vars socker översättning dateringen av koranklockan honom direkt. En utmärkt introduktion till västerländskt stipendium i ämnet. Det är nyttigt att läsa detta tillsammans med Fazlur Rahmans "Major Themes in the Qur'an", som i många avseenden är ett muslimskt svar på Watt och Bell.


Intressant nog tenderar det utmärkta arbete som Bell och Watt gör för att lokalisera Koranen inom ramen för Muhammeds liv faktiskt att motbevisa arbetet av mer radikala forskare som John Wansbrough och Patricia Crone, som hävdar att Koranen producerades i det andra eller tredje århundradet av islam.


Mycket bra introtext till Koranen. Watt gör ett utmärkt jobb med att revidera och uppdatera Bells originalbok. Watt gräver fram juvelerna från Bells skrifter och gör dem acceptabla för det mer inkluderande stipendium som är på modet idag. Boken blir läsbar för muslimer. Har en väl avrundad kritisk syn på muslimska källor men förkastar dem inte helt. Högt rekommenderad. Se alla recensioner. Topprecensioner från andra länder.


En viktig bok för alla studenter som börjar seriöst studera islam och Koranen. Rapportera missbruk. Tillbaka till toppen. Lär känna oss. Tjäna pengar med oss. Amazon betalningsprodukter. Låt oss hjälpa dig. Villkor för användning Sekretessmeddelande Intressebaserade annonser ©Amazon, dateringen av koranklockan. com, Inc. eller dess dotterbolag. Amazon Music Stream miljontals låtar. Amazon Advertising Hitta, dateringen av koranklockan, och engagera kunder.


Amazon Drive Molnlagring från Amazon. ACX Audiobook Publishing på ett enkelt sätt. Alexa Actionable Analytics för webben.





gratis internationella dejtingsajter online



Folk fruktar det. Och eftersom Koranen upprepade gånger hävdar att den är tydlig men uppenbarligen inte är det – som även talare av arabiska kommer att berätta för dig – finns det en motsägelse.


Något annat måste vara på gång. Forskare av de semitiska språken Theodor Noldeke samlade en stor mängd morfologiska och syntaktiska grammatiska former i Koranen [58] som "inte går in i arabiskans allmänna språksystem".


Eftersom Koranen är Guds uppenbarelse till mänskligheten, har kritiker undrat varför Gud i många verser tilltalas av människor istället för att Han tilltalar människor. Eller som sympatiska västerländska forskare Richard Bell och W. Montgomery Watt påpekar, det är inte ovanligt för någon, särskilt någon som är mycket mäktig, att tala om sig själv i tredje person, "i vilken utsträckning vi finner att profeten uppenbarligen tilltalas och berättas om Gud som en tredje person, är ovanlig", som är där "Gud är gjord att svära vid sig själv".


Folkloristen Alan Dundes noterar hur en "formel" eller fras "Guds synvinkel ändras från tredje person "Han" och "Hans" i Upphöjd är han som tog sin tjänare på natten från al-Masjid al-Haram till al. -Masjid al-Aqsa, till första person "Vi" och "Vår" i Vi har välsignat, för att visa honom Våra tecken, och tillbaka igen till tredje "Han" i Indeed, He is the Hearing allt i samma vers. På arabiska finns det ingen versal som indikerar gudomlighet.


innan man återvänder till tredje person och Guds bud måste utföras. The Jewish Encyclopedia, till exempel, skriver: "Till exempel, kritiker noterar att en mening där något sägs om Allah ibland följs omedelbart av en annan där Allah är talaren. Exempel på detta är Q. Medan vissa Muhammad Abdel Haleem har hävdat att "sådana grammatiska förändringar är en traditionell aspekt av arabisk retorisk stil", [Not 6] Ali Dashti, citerad av kritikern Ibn Warraq, noterar att i många verser "talaren kan inte ha varit Gud".


Den inledande suran Al-Fatiha [68] som innehåller sådana rader som. Prisa till Gud, världarnas Herre, Dig ensam dyrkar vi och endast hos Dig söker vi hjälp.


är "tydligt adresserad till Gud, i form av en bön. Ibland löses problemet i översättningar av Koranen genom att översättarna lägger till "Säg! Dawood för Q. Denna funktion undgick inte uppmärksamheten hos vissa tidiga muslimer. Ibn Masud – en av Muhammeds följeslagare som tjänade som skriftlärde för gudomliga uppenbarelser som Muhammed tagit emot och anses vara en pålitlig sändare av ahadith – trodde inte att Surah Fatihah eller två andra sura – och – som innehöll frasen "Jag tar min tillflykt" i Herren" för att vara en äkta del av Koranen.


Al-Suyuti, den noterade medeltida filologen och kommentatorn av Koranen trodde att fem verser hade tvivelaktig "tillskrivning till Gud" och sannolikt talades av antingen Muhammed eller Gabriel. Fall där talaren svär en ed vid Gud, såsom surahs —2 och , har gjorts till en punkt av kritik.


Det är också allmänt erkänt att förstapersonspluralpronomenet i Surah hänvisar till änglar, som beskriver deras sändning av Gud ner till jorden. Bell och Watt föreslår att denna tillskrivning till änglar kan utvidgas till att tolka vissa verser där talaren inte är tydlig. Denna variation är en del av vältalighet och bra stil. Ingen kan förstå detta förutom de som kan arabiska och har ett tillräckligt grepp om dess olika uttryckssätt.


I en artikel publicerade en saudisk webbplats en artikel [76] som hävdade att även om de flesta muslimer tror att texten som upprättats av tredje kalifen 'Uthman bin 'Affan "är helig och får inte ändras", så fanns det några "stavningsfel, syntax och grammatik". " inom det. Författaren Ahmad Hashem hävdar att även om reciteringen av Koranen är gudomlig, så är Koranens skrift etablerad av Uthmans "en mänsklig uppfinning" föremål för fel och korrigering. Exempel på några av de fel han ger är:.


Ett exempel på ett malplacerat versfragment finns i Sura 24 där början av en vers — Q. Även om det inte är meningsfullt här, förekommer exakt samma fraser i en annan surahsektion Q.


Theodor Nöldeke klagar över att "många meningar börjar med ett 'när' eller 'på dagen när' som verkar sväva i luften, så att kommentatorer drivs att ge en 'tänk på det här' eller någon sådan ellips.


Exempel på brister i grammatik inkluderar där ordet "utövare" ska stå i nominativ men istället är i ackusativ ; där "dessa två" av "Dessa två är trollkarlar" är i nominativfallet hādhāne istället för ackusativfallet hādhayne ; och där "har börjat slåss är i pluralform istället för dual som ämnet för meningen.


Ett vanligt svar på frågor om svårigheter eller oklarheter i Koranen är vers som till skillnad från andra verser som helt enkelt säger att Koranen är tydlig, mubeen säger att vissa verser är tydliga men andra är "tvetydiga".


När det gäller frågor om den narrativa rösten, hävdar den saudiska wahhabi fatwa-sajten Islam Question and Answer att detta faktiskt är ett tecken på "koranens vältalighet och mirakulösa natur". Al-Zarkashi hävdar att "att flytta från en stil till en annan tjänar till att få talet att flyta smidigare", men också att Koranen genom att blanda ihop pronomen förhindrar den "tristess" som en mer logisk, rak berättelse framkallar; det håller läsaren på tårna, hjälper "lyssnaren att fokusera, förnya sitt intresse", ger "friskhet och variation".


Sami Aldeeb, palestinskfödd schweizisk advokat och författare till många böcker och artiklar om arabisk och islamisk lag, håller teorin om att Koranen skrevs av en rabbin. Forskaren Oddbjørn Leirvik säger att "Koranen och Hadith har varit tydligt influerade av den icke-kanoniska 'kätterska' kristendomen som rådde på den arabiska halvön och vidare i Abessinien" före islam.


När man tittar på berättelserna om Jesus som finns i Koranen, finns vissa teman i förislamiska källor, såsom barndomsevangelierna om Kristus.


John Wansbrough tror att Koranen är en redaktion i en del av andra heliga skrifter, i synnerhet de judisk-kristna skrifterna.


En del av den negativa reaktionen beror utan tvekan på dess radikalitet. Wansbroughs arbete har omfamnats helhjärtat av få och har använts bitvis av många. Många berömmer hans insikter och metoder, om inte alla hans slutsatser. Puins studie av antika koranmanuskript fick honom att dra slutsatsen att några av korantexterna kan ha funnits hundra år före Muhammed.


Ibn Ishaq, en arabisk muslimsk historiker och hagiograf som samlade muntliga traditioner som låg till grund för den viktiga biografin om Muhammed, hävdade också att som ett resultat av dessa diskussioner avslöjades Koranen och tog upp alla dessa argument – ​​vilket ledde till slutsatsen att Muhammed kan har inkorporerat judisk-kristna berättelser som han hade hört från andra människor.


Till exempel, i al-Sirah an-Nabawiyyah, en redigerad version av Ibn Ishaqs originalverk, Ibn Hishāms rapport "förklarar att profeten ofta brukade sitta på kullen Marwa och bjuda in en kristen men de skulle faktiskt också ha haft vissa resurser för att undervisa profeten. såg profeten tala med honom, de sa: "Visst är han undervisad av Abu Fukayha Yasar. En studie av informantrapporter av Claude Gilliot drog slutsatsen att hela delar av Meckas Koran innehåller element från eller inom grupper som har bibliska, postbibliska och andra källor.


Berättelsen om Jesusbarnet som talar från vaggan kan spåras tillbaka till det arabiska spädbarnsevangeliet, och miraklet med att lerfåglarna väckte liv i The Infancy Story of Thomas. Flera berättelser förlitar sig på judiska Midrash Tanhuma-legender, som berättelsen om Kain som lärde sig att begrava Abels kropp i Surah. Den allmänna islamiska synen som stöder förnekandet av korsfästelse var troligen påverkad av Manikeism Docetism, som menar att någon annan korsfästes istället för Jesus, samtidigt som han drar slutsatsen att Jesus kommer att återvända under yttertiden.


Att de sa i skryt: "Vi dödade Kristus Jesus, Marias son, Allahs sändebud"; men de dödade honom inte eller korsfäste honom, utan så blev det gjort att uppenbara sig för dem, och de som skiljer sig åt är fulla av tvivel, utan säker kunskap, utan bara gissningar att följa, för de dödade honom med säkerhet inte: - Nej, Allah reste honom upp till sig själv; och Allah är upphöjd i kraft, vis;-. Trots dessa åsikter och inga ögonvittnesskildringar har de flesta moderna forskare hävdat att Jesu korsfästelse är obestridlig.


Uppfattningen att Jesus bara verkade vara korsfäst och faktiskt inte dog går före islam och finns i flera apokryfiska evangelier.


Irenaeus beskriver i sin bok Against Heresies gnostiska övertygelser som har en anmärkningsvärd likhet med den islamiska uppfattningen:. Han led inte själv döden, men Simon, en man från Cyrene, var tvungen och bar korset i hans ställe; så att denne förvandlades av honom, så att han kunde anses vara Jesus, korsfästes av okunnighet och villfarelse, medan Jesus själv tog emot Simons gestalt och stod där och skrattade åt dem.


Ty eftersom han var en okroppslig makt och den ofödda faderns Nous sinne, förvandlade han sig själv som han ville och steg upp till honom som hade sänt honom och hånade dem, eftersom han inte kunde gripas och var osynlig. till alla. En annan gnostisk skrift, som finns i Nag Hammadi-biblioteket, Second Treatise of the Great Seth, har en liknande syn på Jesu död:.


Jag var inte alls drabbad, men jag dog inte i den fasta verkligheten utan i det som uppenbarar sig, för att jag inte ska komma på skam av dem. En annan, deras far, var den som drack gallan och vinägern; det var inte jag. En annan var den som lyfte upp korset på sin axel, som var Simon. En annan var den som de satte törnekronan på.


Men jag gladde mig i höjden över alla arkonernas rikedomar och avkommorna till deras villfarelse och deras inbilskhet, och jag skrattade åt deras okunnighet. Coptic Apocalypse of Peter avslöjar på samma sätt samma syn på Jesu död:. Jag såg honom Jesus som tycks bli gripen av dem. Och jag sa 'Vad ser jag, Herre?


Att det är dig själv som de tar, och att du greppar mig? Eller vem är den här, glad och skrattande på trädet? Och är det en annan vars fötter och händer de slår? Men denne i vars händer och fötter de slår spikarna är hans köttsliga del, som är den ersättning som skamras, den som kom till i hans likhet.


Men titta på honom och mig. Låt oss fly från denna plats. Och du, se hur de inte vet vad de säger. Ty sin härlighets son i stället för min tjänare har de gjort sig på skam. Och han var med en helig Ande, och han är Frälsaren. Och det fanns ett stort, outsägligt ljus runt dem, och mängden outsägliga och osynliga änglar som välsignade dem. Och när jag såg på honom avslöjades den som ger beröm. Collyridianerna, tidiga kristna kätterska sekter i det pre-islamiska Arabien, vars anhängare uppenbarligen dyrkade Jungfru Maria, Jesu mor, som en gudinna, [] [] har blivit intressanta i några nyare kristna-muslimska religiösa diskussioner med hänvisning till den islamiska begreppet den kristna treenigheten.


Debatten hänger på vissa verser i Koranen , i första hand , och i suran Al-Ma'ida , som har antagits för att antyda att Muhammed trodde att kristna ansåg Maria vara en del av treenigheten.


Den idén har aldrig varit en del av den vanliga kristna läran och är inte klart och otvetydigt intygad bland någon forntida kristen grupp, inklusive collyridianerna.


Muslimer och icke-muslimer har ifrågasatt förekomsten av vetenskapliga mirakel i Koranen. Enligt författaren Ziauddin Sardar har "populärlitteratur känd som ijaz"-mirakel skapat en "global vurm i muslimska samhällen", som startade s och s och nu finns i muslimska bokhandlar, spridd av webbplatser och tv-predikanter. Ijaz-litteraturen tenderar att följa ett mönster för att hitta någon möjlig överensstämmelse mellan ett vetenskapligt resultat och en vers i Koranen.


Koranen, [] förklaras hänvisa till svarta hål; "[Jag svär vid] månen i dess fullhet; att ni ska resa vidare från scen till scen" Q. Koranverser relaterade till mänsklighetens ursprung skapade av damm eller lera är inte logiskt förenliga med modern evolutionsteori.


Detta ledde till ett bidrag från muslimer till skapelsen vs. evolutionsdebatt. I modern tid hävdar många forskare att Koranen förutspår många uttalanden. Detta strider dock mot klassisk islam, där även vetenskapsmän bland muslimska kommentatorer, särskilt al-Biruni, tilldelade Koranen ett eget och självständigt område och ansåg att Koranen "inte blandar sig i vetenskapens verksamhet och inte heller gör det inkräkta på vetenskapens område.


Koranen innehåller gudomliga befallningar eller policyer som ignoreras i islamisk lag sharia, inklusive Q, [] som föreskriver ett straff med "snärtor" för zinasex utanför äktenskapet, medan sharialagar – baserade på Muhammeds hadith – beordrar äktenskapsbrytare att stenas till döds, inte surrad. Naskh menar också att det är islamiska lagar baserade på verser som en gång ingick i Koranen men som inte längre finns i dagens Mus'haf skrivna kopior av Koranen, [] vilket är fallet med steningsstraffet för äktenskapsbrott.


Ett antal verser nämner frågan om upphävande, den centrala är:. Dessutom är några andra exempel på naskh som citeras av forskare:. Bland kritiken mot begreppet upphävande är att det utvecklades för att "ta bort" motsägelser som finns i Koranen, som "överflöd av upprepningar och motsägelser, som inte tas bort av den praktiska teorin om upphävande" Philip Schaff; [] att det "ställer till ett svårt teologiskt problem" eftersom det verkar antyda att Gud ändrade sig, [] eller har insett något han inte var medveten om när han avslöjade den ursprungliga versen, vilket är logiskt absurt för en evigt allvetande gudom David S.


Powers och John Burton; [] [] [] och att det är misstänkt likt den mänskliga processen att "revidera tidigare beslut eller planer" efter att "lära sig av erfarenhet och erkänna misstag" Ali Dashti. Muslimska forskare som Muhammad Husayn Tabatabaei hävdar att upphävande i koranverser inte är en indikation på motsägelse utan på tillägg och komplettering.


Ett exempel på omnämnandet av impermanenta kommandon i Koranen är Q. Vers Q. Frågan om varför en perfekt och oföränderlig gudomlig uppenbarelse skulle behöva upphävas har dock fått andra forskare att tolka vers Q.


Ghulam Ahmed Parwez skriver i sin Exposition of the Quran att upphävandet Q. Bokens Ahl-ul-Kitab-folk ifrågasätter också behovet av en ny uppenbarelse Koranen när tidigare uppenbarelser från Allah existerar.


De frågar vidare varför Koranen innehåller förelägganden som strider mot den tidigare uppenbarelsen Toran om den är från Allah? Berätta för dem att vårt sätt att skicka uppenbarelse till successiva anbiya-profeter är att: förelägganden som givits i tidigare uppenbarelser, som endast var avsedda för en viss tid, ersätts med andra förelägganden och förelägganden som skulle förbli i kraft permanent men övergavs, glömdes bort. eller förfalskade av anhängarna av tidigare anbiya ges igen i sin ursprungliga form Och allt detta sker i enlighet med Våra fastställda standarder, över vilka Vi har fullständig kontroll.


Nu har denna sista livskod som innehåller sanningen om alla tidigare uppenbarelser, fullständig i alla avseenden och kommer alltid att bevaras, givits [till mänskligheten]. Viss kritik av Koranen har kretsat kring två verser kända som " Sataniska verser ". Vissa tidiga islamiska historier berättar att när Muhammed reciterade Sūra Al-Najm Q.


Dessa historier säger sedan att dessa "sataniska verser" förkastades kort därefter av Muhammed på uppdrag av Gabriel. Det finns många konton som rapporterar den påstådda händelsen, som skiljer sig åt i konstruktionen och detaljerna i berättelsen, men de kan i stort sett sammanställas för att skapa en grundläggande redogörelse. De olika versionerna av berättelsen är alla spårbara till en enda berättare Muhammad ibn Ka'b, som var två generationer borttagen från biografen Ibn Ishaq. När han reciterade Sūra an-Najm, [] betraktad som en uppenbarelse av ängeln Gabriel, frestade Satan honom att uttala följande rader efter verserna 19 och Har ni tänkt på Al-Lat och Al-'Uzzá och Manāt, den tredje, Övrig?


Dessa är de upphöjda gharāniq, vars förbön man hoppas på. Allāt, al-'Uzzā och Manāt var tre gudinnor som dyrkades av mekanerna. Att urskilja innebörden av "gharāniq" är svårt, eftersom det är ett hapax legomenon i. används endast en gång i texten. Kommentatorer skrev att det betydde tranorna. Det arabiska ordet betyder i allmänhet en "trana" - förekommer i singular som ghirnīq, ghurnūq, ghirnawq och ghurnayq, och ordet har kusinformer med andra ord för fåglar, inklusive "korp, kråka" och "örn".


Undertexten till händelsen är att Muhammed backade från sin annars kompromisslösa monoteism genom att säga att dessa gudinnor var verkliga och att deras förbön var effektiv. Meckanerna var överlyckliga över att höra detta och anslöt sig till Muhammed i rituell utmattning i slutet av sūrah. De mekanska flyktingarna som hade flytt till Abessinien hörde om slutet på förföljelsen och började återvända hem.


Islamisk tradition hävdar att Gabriel tukade Muhammed för att ha förvanskat uppenbarelsen, vid vilken tidpunkt [Koranen] uppenbaras för att trösta honom,. Har aldrig skickat Vi en budbärare eller en profet före dig, men när han reciterade budskapet föreslog Satan motstånd mot det han reciterade därav.


Men Allah avskaffar det som Satan föreslår. Sedan upprättar Allah sina uppenbarelser. Allah är Vetande, Vis. Muhammed tog tillbaka sina ord och förföljelsen av meckanerna återupptogs. Verser [Koranen] gavs, där gudinnorna förringas. Passagen i fråga, från , lyder:. Och Manat, den tredje, den andre? Är dina hanar och Hans är honorna? Det var verkligen en orättvis uppdelning!


De är bara namn som ni har nämnt, ni och era fäder, för vilka Allah inte har uppenbarat någon rätt. De följer bara en gissning och det som de själva önskar. Och nu har vägledningen från deras Herre kommit till dem. Händelsen med de sataniska verserna framförs av vissa kritiker som bevis på Koranens ursprung som ett mänskligt verk av Muhammed. Maxime Rodinson beskriver detta som ett medvetet försök att uppnå konsensus med hedniska araber, vilket sedan medvetet avvisades som oförenligt med Muhammeds försök att besvara kritiken från samtida arabiska judar och kristna, [] kopplar det till det ögonblick då Muhammed kände sig kunna anta en "fientlig attityd" mot de hedniska araberna.


Watt säger att "berättelsen är så märklig att den måste vara sann i huvudsak. I en omvänd kulmination av Watts tillvägagångssätt hävdade Burton att berättelsen om de "sataniska verserna" var förfalskad, baserat på en demonstration av dess faktiska användbarhet för vissa delar av det muslimska samhället - nämligen de elitgrupper i samhället som söker ett "tillfälle av uppenbarelse "för utrotande sätt att upphäva.


De styrande använde sådana berättelser för att bygga sin egen uppsättning lagar som stred mot Koranen, och motiverade det med att hävda att inte hela Koranen är bindande för muslimer. Burton ställer sig också på Leone Caetanis sida, som skrev att berättelsen om de "sataniska verserna" borde förkastas inte bara på grundval av isnad, utan för att "hade dessa hadither ens en viss grad av historisk grund, skulle Muhammeds rapporterade beteende vid detta tillfälle ha gett lögnen till hela hans tidigare profetiska verksamhet.


Vissa verser i Koranen antas vara riktade mot alla Muhammeds anhängare medan andra verser är mer specifikt riktade mot Muhammed och hans fruar, medan andra är riktade mot hela mänskligheten. Andra forskare hävdar att avvikelser i Koranens explicita avsedda publik är irrelevanta för påståenden om gudomligt ursprung - och till exempel att Muhammeds fruar "specifik gudomlig vägledning, orsakad av deras närhet till profeten Muhammed" där "många gudomliga tillrättavisningar riktade till Muhammeds fruar Koranen etablerar sitt särskilda ansvar för att övervinna sina mänskliga svagheter och säkerställa deras individuella värdighet", [] eller hävdar att Koranen måste tolkas på mer än en nivå.


Den brittisk-tyska professorn i arabiska och islam Joseph Schacht skrev i sitt arbete The Origins of Muhammadan Jurisprudence angående ämnet lag som härrör från Koranen:. Muhammedansk [islamisk] lag härrörde inte direkt från Koranen utan utvecklades ur populär och administrativ praxis under umaiyaderna, och denna praxis avvek ofta från intentionerna och till och med den explicita formuleringen av Koranen Normer som härrörde från Koranen infördes i Muhammeds lag nästan undantagslöst i ett sekundärt stadium.


Schacht säger vidare att varje juridisk tradition från profeten måste tas som ett oäkta och fiktivt uttryck för en juridisk doktrin formulerad vid ett senare tillfälle:.


Vi kommer inte att möta någon juridisk tradition från profeten som positivt kan anses vara autentisk. Det som är uppenbart när det gäller sammanställningen av Koranen är oenigheten mellan Muhammeds följeslagare tidigaste anhängare av Muhammed, vilket framgår av deras olika meningsskiljaktigheter angående tolkning och särskilda versioner av Koranen och deras tolkning av Hadith och Sunna, nämligen att mutawatir mushaf har kommit in i nuvarande form efter Muhammeds död.


Enligt vissa kritiker verkar moralen i Koranen, liksom Muhammeds livshistoria, vara en moralisk regression, enligt normerna för judendomens och kristendomens moraliska traditioner säger den att den bygger på. The Catholic Encyclopedia säger till exempel att "islams etik är mycket sämre än judendomens och ännu sämre än Nya testamentets etik" och "att det i islams etik finns mycket att beundra och godkänna , är obestridlig, men av originalitet eller överlägsenhet finns det ingen.


Han skapade ett nytt system för social trygghet och en ny familjestruktur, som båda var en stor förbättring jämfört med vad som gick innan. Genom att ta det som var bäst i nomadens moral och anpassa det för bofasta samhällen, etablerade han en religiös och social ram för livet för många människoraser.


Men om de omvänder sig och etablerar tillbedjan och betalar zakat, lämna sedan sin väg fria. Allah är förlåtande, barmhärtig. Enligt E. Brill's First Encyclopaedia of Islam, —, Volym 4 , termen som först tillämpades i Koranen på icke-troende meckaner, som strävade "att vederlägga och smäda profeten".


En väntande inställning till kafiren rekommenderades först för muslimer; senare beordrades muslimer att hålla sig åtskilda från icke troende och försvara sig mot deras attacker och till och med ta offensiven. de som inte tror Kafir, bland Skriftens folk och avgudadyrkarna, kommer att stanna i helvetets eld.


De är de värsta av skapade varelser. Alexis de Tocqueville — , en fransk politisk tänkare och historiker, observerade:. Jag studerade Koranen en hel del.


Jag kom ifrån den studien med övertygelsen om att det i stort sett har funnits få religioner i världen som är så dödliga för män som Muhammeds. Så vitt jag kan se är det den främsta orsaken till den dekadens som är så synlig idag i den muslimska världen och, även om den är mindre absurd än forna tiders polyteism, är dess sociala och politiska tendenser enligt min mening mer att frukta, och jag därför betrakta det som en form av dekadens snarare än en form av framsteg i förhållande till hedendomen.


Koranens läror om krig och fred är ämnen som diskuteras brett. Å ena sidan tolkar vissa kritiker, som Sam Harris , att vissa verser i Koranen sanktionerar militära åtgärder mot otrogna som helhet både under Muhammeds livstid och efter. Harris hävdar att muslimsk extremism helt enkelt är en konsekvens av att ta Koranen bokstavligt, och är skeptisk till betydande reformer mot en "moderat islam" i framtiden.


Författaren Syed Kamran Mirza har hävdat att ett begrepp om 'jihad', definierat som 'kamp', har introducerats av Koranen. Han skrev att medan Muhammed var i Mecka, "hade han inte många anhängare och var mycket svag jämfört med hedningarna", och "det var vid den här tiden han lade till några 'mjuka', fridfulla verser", medan "nästan alla de hatiska , tvångs- och skrämmande verser senare i Koranen gjordes med hänsyn till Jihad" när Muhammed var i Medina.


Micheline R. Ishay har hävdat att "Koranen rättfärdigar krig för självförsvar för att skydda islamiska samhällen mot intern eller extern aggression från icke-islamiska befolkningar, och krig som förs mot dem som "bryter mot sina eder" genom att bryta ett fördrag.". Mukarram Ahmed har också hävdat att Koranen uppmuntrar människor att slåss i självförsvar. Han har också hävdat att Koranen har använts för att uppmana muslimer att göra alla möjliga förberedelser för att försvara sig mot fiender.


Shin Chiba och Thomas J. Schoenbaum hävdar att islam "inte tillåter muslimer att slåss mot dem som inte håller med dem oavsett trossystem", utan istället "manar sina anhängare att behandla sådana människor vänligt".


Rodrigue Tremblay har hävdat att Koranen befaller att icke-muslimer under en muslimsk regim ska "känna sig underkuvade" i "ett politiskt tillstånd av underdanighet". Han hävdar också att Koranen kan hävda frihet inom religionen. George W. Braswell har hävdat att Koranen hävdar en idé om Jihad för att hantera "en sfär av olydnad, okunnighet och krig". Michael David Bonner har hävdat att "affären mellan Gud och de som slåss framställs som en kommersiell transaktion, antingen som ett lån med ränta eller som en lönsam försäljning av livet i denna värld i utbyte mot nästa liv" , där "hur mycket man vinner beror på vad som händer under transaktionen", antingen "paradis om man blir dödad i strid, eller seger om man överlever".


Ali Ünal har hävdat att Koranen hyllar Muhammeds följeslagare, för att de var stränga och oförsonliga mot de nämnda otroende, där det under den där "perioden av okunnighet och vildhet var möjligt att triumfera över dessa människor genom att vara stark och oförsonlig.


Solomon Nigosian drar slutsatsen att "koranens uttalande är tydligt" i frågan om att slåss till försvar av islam som "en plikt som ska utföras till varje pris", där "Gud ger säkerhet till de muslimer som kämpar för att stoppa eller stöta bort aggression". Shaikh M. Ghazanfar hävdar att Koranen har använts för att lära sina anhängare att "vägen till mänsklig frälsning inte kräver att man drar sig tillbaka från världen utan snarare uppmuntrar måttfullhet i världsliga angelägenheter", inklusive kamp.


Olika uppmaningar till vapen identifierades i Koranen av den amerikanske medborgaren Mohammed Reza Taheri-azar, som alla citerades som "mest relevanta för mina handlingar den 3 mars",. Män är chefer för kvinnor, på grund av den fördel Allah har gett vissa av dem framför andra, och på grund av deras utgifter för deras rikedom. Så rättfärdiga kvinnor är lydiga och tar hand om i frånvaro av [deras män] vad Allah har befallt [dem] att bevaka.


När det gäller de [hustrur] vars oredlighet du fruktar, ge dem [först] råd och [om de är ineffektiva] håll dig borta från dem i sängen och [som sista utväg] slå dem. Om de då lyder dig, sök inte någon handling mot dem. Sannerligen, Allah är all-upphöjd, all-stor. Många översättningar innebär inte nödvändigtvis en kronologisk sekvens, till exempel Marmaduke Pickthalls, Muhammad Muhsin Khans eller Arthur John Arberrys.


Arberrys översättning lyder "förmana, förvisa dem till deras soffor och slå dem. Den holländska filmen Submission, som blev berömmelse utanför Nederländerna efter mordet på dess regissör Theo van Gogh av den muslimska extremisten Mohammed Bouyeri, kritiserade denna och liknande verser i Koranen genom att visa dem målade på kroppar av misshandlade muslimska kvinnor.


Detta är en av de onda sakerna jag vill påpeka i filmen". Forskare inom islam har en mängd olika svar på denna kritik. Se An-Nisa, 34 för en mer utförlig beskrivning av textens betydelse.


Vissa muslimska lärda säger att den tillåtna "slagningen" är begränsad till inte mer än en lätt beröring av siwak eller tandborste. Många islamiska forskare och kommentatorer har betonat att misshandel, där det är tillåtet, inte får vara hårt [] [] [] eller ens att de ska vara "mer eller mindre symboliska. Vissa jurister hävdar att även när misshandel är acceptabelt enligt Koranen, är det fortfarande rabatterat.


Shabbir Akhtar har hävdat att Koranen införde förbud mot "den pre-islamiska utövningen av kvinnligt barnmord" , Max I.


Dimont tolkar att de houris som beskrivs i Koranen är specifikt tillägnade "manligt nöje". Under den syro-arameiska läsningen av Koranen av Christoph Luxenberg tolkas orden som översätts till "Houris" eller "Jungfrur från Paradiset" istället som "fruktdruvor" och "högklättrande vinbågar gjorda till förstfrukter".


vad kan vara föremålet för samlevnad i paradiset eftersom det inte kan vara fråga om dess syfte i världen, bevarandet av rasen. Lösningen på denna svårighet finns genom att säga att även om himmelsk mat, kvinnor etc.. författare har förandligat Houris. Jane Gerber hävdar att Koranen tillskriver negativa egenskaper till judar, såsom feghet, girighet och chikaneri.


Hon hävdar också att Koranen förknippar judar med konfessionella stridigheter och rivalitet Koranen , [] den judiska tron ​​att de ensamma är älskade av Gud Koranen , och att endast de kommer att uppnå frälsning Koranen Trots detta har Koranen mycket beröm för dessa religioner, t.ex. dem som de andra två delarna av den abrahamitiska treenigheten.


Den kristna treenighetsläran säger att Gud är en enda varelse som existerar, samtidigt och för evigt, som en gemenskap av tre distinkta personer, Fadern, Sonen och den Helige Ande. I islam är sådan mångfald i Gud ett förnekande av monoteism och därmed en synd av shirk, [] som anses vara en stor "al-Kaba'ir" synd. Hindu Swami Dayanand Saraswati gav en kort analys av Koranen i det 14:e kapitlet i sin 1800-talsbok Satyarth Prakash.


Han kallar begreppet islam mycket stötande och tvivlade på att det finns någon koppling mellan islam och Gud:. Hade Koranens Gud varit Herren över alla varelser och varit barmhärtig och snäll mot alla, skulle han aldrig ha befallt Muhammedanerna att slakta män av annan tro, och djur, etc.


Om han är barmhärtig, kommer han att visa barmhärtighet även mot syndarna? Om svaret ges jakande kan det inte vara sant, för längre fram sägs det i Koranen "Sätt otrogna i svärd", med andra ord, den som inte tror på Koranen och profeten Mohammed är en otrogen han bör därför avlivas.


Eftersom Koranen sanktionerar sådan grymhet mot icke-muhammedaner och oskyldiga varelser som kor kan det aldrig vara Guds ord. Å andra sidan fann Mahatma Gandhi, den moraliska ledaren för den indiska självständighetsrörelsen från 1900-talet, att Koranen var fredlig, men muslimernas historia var aggressiv, vilket kritiseras av muslimerna själva baserat på koranens rådgivande koncept Shura, [] medan han hävdade att hinduer har passerat det stadiet av samhällelig evolution:.


Även om icke-våld enligt min åsikt har en dominerande plats i Koranen, har de trettonhundra åren av imperialistisk expansion gjort muslimernas kämpar till en kropp. De är därför aggressiva. Mobbning är den naturliga utökningen av en aggressiv ande. Hinduen har en åldrig civilisation. Han är i grunden icke-våldsam. Hans civilisation har gått igenom de upplevelser som de två senaste fortfarande går igenom.


Om hinduismen någonsin varit imperialistisk i termens moderna bemärkelse, har den överlevt sin imperialism och har antingen medvetet eller som en självklarhet gett upp den. Övervägande av den icke-våldsanda har begränsat användningen av vapen till en liten minoritet som alltid måste vara underordnad en civil makt som är mycket andlig, lärd och osjälvisk. Från Wikipedia, den fria encyklopedin.


Översikter och kritik av Koranen. Den här artikeln handlar om kritik av Koranen. För annan användning, se Koranens disambiguation.


Wahy Första uppenbarelsen Asbab al-Nuzul Historia Manuskript Samarkand Kufic Koranen Sanaa manuskript Topkapi manuskript Birmingham manuskript. Surah Lista Meccan Medinan Āyah Juz' Muqatta'at. Profeter Kvinnor Djur Legender Mirakel Liknelser Vetenskap Eskatologi Gud. Qāriʾ Hifz Tajwid Tarteel Ahruf. Lista engelska Ahmadiyya. Lista Hermeneutik Esotericism Abrogation Bibliska paralleller Närstående personer.


I'jaz Inerrancy. Guds enhet Profeter uppenbarade böcker Änglar Uppståndelsens dag Predestination. Trosyrke Bön Allmosor Fasta Pilgrimsfärd. Texter Grunder. Koranen Sunnah Hadith , Sirah Aqidah trosbekännelse Tafsir exegesis Qisas Al-Anbiya profeter Fiqh rättspraxis Sharia lag. Tidslinje Muhammad Ahl al-Bayt Sahabah Rashidun Kalifat Imamate Medeltida islamisk vetenskap Spridning av islam Succession till Muhammed. Kultur och samhälle.


Akademiker Djur Konstkalender Barn Omskärelse Demografi Valörer Ekonomi Utbildning Exorcism Feminism Festivaler Finans HBT Madrasa Moraliska läror Moské Mystik Filosofi Poesi Politik Proselytisering Vetenskap Slaveri Social välfärd Kvinnor. Relaterade ämnen. Avfall Kritik Muhammad Koranen Hadith Andra religioner Islamism Våld terrorism krig Islamofobi Jihad Jihadism Krigetslagar Ordlista.


Av religion. Efter religiös gestalt. Aisha Charles Taze Russell Ellen White Jesus Moses Muhammad Paul aposteln Saul. Med text. Bibeln Koranen Hadither Sahih al-Bukhari Mormons heliga texter Mormons bok Talmud. Religiöst våld. Buddhism Kristendom Mormonism Judendom Islam Förföljelse av kristna Sekteristiskt våld Segregation Terrorism Kristen Hindu Islamisk Sikh Judisk krig i islam i judendomen. Missbruk Avfall inom islam inom kristendomen Kritik av ateism Kritik av monoteism Sexualitet Slaveri Vidskepelse Muslimsk jude.


Se även: Koranens historiska tillförlitlighet, Koranens historia och Muhammeds historia. Huvudartiklar: bibliska och koraniska berättelser och lista över legender i Koranen.


Huvudartikel: Sana'a-manuskript. Se även: Sana'a-manuskript och BnF Arabe c. Se även: Historiografi över tidig islam. Se även: Wahy , Koranen och mirakel , och Legender och Koranen. Se även: Bibliska berättelser och Koranen. Se även: Jesu historia och collyridianism. Se även: Islamisk attityd till vetenskap och islamisk syn på evolution. Huvudartikel: Sataniska verser. Huvudartikel: Islamisk etik. Huvudartikel: Koranen och våld. Huvudartiklar: Islam och våld i hemmet och An-Nisa, Huvudartikel: Houri.


Se även: Kristendom och islam , Islam och antisemitism , Islamiska-judiska relationer och Bokens folk. Fast de säger också att vissa verser inte är helt klara och att "ingen vet dess dolda betydelser utom Allah".


Deklamation, upprepning, barnslighet, brist på logik och koherens drabbar den oförberedda läsaren vid varje tur. Det är förödmjukande för det mänskliga intellektet att tro att denna mediokra litteratur har varit föremål för otaliga kommentarer, och att miljontals män fortfarande slösar tid på att absorbera den.


Hämtad 8 april McDonald, Jewish Encyclopedia. Hämtad 22 april, Verlag Hans Schiler, ISBN sid. Gerald Hawting, intervjuad för The Religion Report, Radio National Australia, 26 juni Kraemer Israel Oriental Studies XII BRILL ISBN p. Korsfästelsen och Koranen: En studie i historien om muslimsk tankegång. Oneworld-publikationer. ISBN Maurice Bibeln, Koranen och vetenskapen: De heliga skrifterna granskade i ljuset av modern kunskap.


TTQ, INC. Ali f. Muhammad al 'Asqalani, ibn Hajar, Fath al Bari [13 vol. Kodifieringen av Korantexten En omfattande studie av den ursprungliga samlingen av Korantexten och de tidiga bevarade Koranens manuskript , [MERCSA, Mondeor, Republiken Sydafrika, ], Kapitel 1.


Hämtad 27 juli Hämtad 24 maj Saudi Gazette. Arkiverad från originalet den 6 september Umayyadernas Koraner: en första översikt. Brill förlag. Daglig Sabah. Hämtad 4 februari Schacht, The Origins of Muhammadan Jurisprudence , London, , pp. Puin som citeras i Toby Lester January The Atlantic Monthly. Nevo "Towards a Prehistory of Islam," Jerusalem Studies in Arabic and Islam, vol.


ISBN, s. Serjeant, Journal of the Royal Asiatic Society sid. Hämtat Arkiverat från originalet den 21 april Hämtat 7 maj Rippin, Muslims: their religious beliefs and practices: Volume 1 , London, , s. Watt, An introduction to the Quran, Edinburgh, s. Av Richard Bell, William Montgomery Watt, sid. Arkiverad från originalet på Koranen: En mycket kort introduktion.


Oxford University Press. Asbab al-Nuzul, volym 1 av 4 vol. Fritänkare av medeltida islam: Ibn al-Rawāndī, Abū Bakr al-Rāzī och deras inverkan på islamiskt tänkande. Hämtad 13 mars Orpheus: A History of Religions. Från Jewish Encyclopedia. Hämtad 21 januari, Introduktion till Koranen. Understanding the Qur'an: Themes and Style , London: I. Ändå.


Denna dejting är anmärkningsvärt. Dateringen gjordes av ett labb ägnat åt sådana saker i Oxford. Hur bra är det? Dessa sidor kan ha producerats under hans livstid eller om ett decennium eller så senare. Om någon missar betydelsen av det, här är en jämförelse. Första gången vi har något tvåsidigt manuskriptfragment av Nya testamentet är från omkring år e.Kr. Föreställ dig om vi hittade två sidor med text som innehåller delar, säg, av bergspredikan, i nästan exakt samma form som vi har dem i det som nu är vårt Matteusevangelium, och anta att dessa sidor fick en koldatering av 30 f.Kr. - 40 e.Kr.


Skulle vi vara extatiska, ELLER VAD??? Eftersom jag är en forskare inom tidig kristendom snarare än islam, väcker denna upptäckt i Birmingham alla möjliga frågor för mig som den inte skulle väcka för någon av mina muslimska vänner och grannar. Min historiska fråga är denna. De såg till att de kopierade det samma, varje gång, ord för ord. Och så tillbaka till min fråga. Kristna skriftlärda gjorde inte samma sak. Vi har många tusen manuskript av Nya testamentet. De har alla fel i sig.


Massor av oavsiktliga misstag hundratusentals från tider då skriftlärda var odugliga, ouppmärksamma, sömniga eller på annat sätt slarviga; och till och med massor av misstag som verkar vara platser där skriftlärda ändrade texten för att få dem att säga något annat än vad den ursprungligen sa. Som ni kan se är Bart Ehrman förvånad över denna upptäckt och han gör en viktig jämförelse med Bibeln för att belysa hur betydelsefull denna upptäckt är. Förutom manuskriptbevis har vi också en mycket stark muntlig tradition som människor memorerar Koranen och lär ut den [3].


I videon som länkas till i slutet kommer du att se någon läsa från detta manuskript och du kommer att se hur det är exakt samma som vi har det idag. Något annat jag skulle vilja nämna är att Muhammad ﷺ inte kunde läsa eller skriva så du kan fråga vem som skrev Koranen, vi känner till Koranens skriftlärda och vi vet så mycket information om dessa människor på grund av de många biografier som finns om dem beviljade de flesta av dem på arabiska.


Se nedan. Är det inte fantastiskt att vi känner till denna information? Vi känner till namnen på de skriftlärda och vi vet så mycket information om dessa skriftlärda, till exempel den åsikt som andra människor som bodde runt dem hade på dem? Detta bidrar ytterligare till Koranens tillförlitlighet. Jag vill nu tala mer om bevarande eftersom vissa människor kan säga angående det manuskriptet att det inte är hela Koranen. Mitt första svar på det skulle helt enkelt vara andra manuskript.


Nu innehåller vissa manuskript skrivfel. Detta är inget problem, varför du kanske frågar? Du har andra manuskript tidigare och senare; dessa andra manuskript har inga fel och matchar den Koran vi har idag.


Det är alltså en anomali. Kom ihåg att arabiska är ett svårt språk att skriva på och eftersom dessa skrivfel finns i manuskript före införandet av tryckpressen är det fullt förståeligt varför vissa manuskript har skrivfel. Du kan läsa mer om obetydligheten av dessa skrivfel i slutet.


Så medan Ulum Koranens vetenskap om Koranen ensam bevisar bevarandet kommer vissa av er att uppskatta att ni har icke-muslimer inklusive akademiker och orientalister som bekräftar för er att Koranen är bevarad.


Varför är detta en så stor sak?? Du kanske tänker så tänk om det har bevarats, det bevisar ingenting. Jag ber dig reflektera över detta. Mycket tid och ansträngning har lagts ner på detta och trenden med memorering har fortsatt i århundraden och kommer utan tvekan att fortsätta till tidens slut. Jag måste fråga mig själv hur det kommer sig att Koranen, en bok som läses av miljontals människor varje dag idag, En bok som avslöjas på olika dialektiska sätt som tillmötesgår människor med olika dialekter är exakt samma som den är idag.


Koranen uppenbarades i sju lägen är källan till de 10 Qiraat. Om du vill ha en mycket kort kort förklaring av Qiraat och Ahruf, kolla spellistan som är länkad i fotnoterna. Varför skulle han göra det mer komplicerat för sig själv och sina följeslagare? Men det faktum att vi vet att de finns, det faktum att vi vet att de alla kommer från Gud och det faktum att vi kan spåra varje Qiraat-läsning idag tillbaka till profeten Muhammed ﷺ är fantastiskt.

No comments:

Post a Comment